21. okt. 2014

Silkemyk glede


Jeg har lenge forsøkt å finne  tynt garn i ren silke til å strikke sjal av. Men det har vist seg å være veldig vanskelig. Jeg har funnet flere silkeblandinger, men ren silketrå er vanskelig å finne. Men nå er ikke det lengre et problem. Jeg kan bare spinne den.

Jeg har kjøpt ulike typer silkefibre, både Morbærsilke og villsilke. I tillegg har jeg kjøpt andre fiberblandinger som ligner på silke slik som Tenckel (som er et celolosefiber) og bambus. Jeg valgte å starte med villsilken.
Det var en ren glede å spinne. Lange, myke fibre som skle lett gjennom fingrene mine. Selv på håndteinen min var det ingen problem å lage et konsistent garn, og jeg kunne dra hele lengden før den sluttet å spinne. Jeg ble rett og slett lykkelig av å spinne dette garnet.


Jeg fikk tilsammen 683 meter på 67 gram silkefibre, spunnet til et to-tråders garn. Jeg har planer om å bruke dette villsilkegarnet og silke-og kamelhårsgarnet fra En ørkenvandring til å strikke et silke- og kamelhårs-skjerf. Jeg gleder meg allerede.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar