14. okt. 2014

Finere fibre


Etter å ha spunnet meg gjennom 500g med Blue Faced Leisther (BFL) følte jeg at det var på tide å forsøke meg på litt finere fibre. Jeg var litt bekymret, for de var dyre, men jeg hadde fått en pose med en blanding av merino og baby-alpakka i en veldig fin rødfarge, da jeg kjøpte rokken min. Så jeg turte meg på den. Og det var som en drøm å spinne. Lekende lett. Ingenting som var seigt og hang seg opp. Alt skled, og det var kjempelett å spinne tynt garn (se bildet over).

Jeg tror det å gi meg den pakken var noe av det mest lønnsomme de har gjort på Spinnvilt, for etter at jeg fikk oppleve hvordan det kan være å spinne slike nydelige fibre var det lite som kunne holde meg tilbake. Jeg gikk sporenstraks inn i nettbutikken og kjøpte store mengde av slike deilige fibre. Og så hadde de så mange fine farger. Jeg kunne bare ikke dy meg, og handlet for så mye at jeg kan spinne på dette lageret i flere år fremover. Men jeg angret ikke et sekund.

Da jeg fikk fibrene måtte jeg bare teste ut hvordan fargene ble når jeg spant dem. Jeg kunne ikke noe annet. Men det tar litt tid å spinne opp 100g til så tynn tråd (de nøstene som er på bildene har ca 750m på 100g), og jeg ville så gjerne forsøke dem alle, så jeg bestemte meg for å spinne 25g av hver farge, slik at jeg kunne se hvordan de så ut når de var ferdige.

For å få like store nøster, delte jeg hver fiberpakke i åtte like store deler, og laget små nøster av dem. Et slikt nøste (på ca 12,5g) utgjør en tråd i disse små hespene. Jeg koset meg veldig, og kunne ikke vente til jeg skulle begynne på neste farge.
Jeg fikk også en liten trøstepakke fordi jeg måtte vente en uke på de fine fibrene. Jeg hadde ikke fått med meg at de var på spinneworkshop i Kina, og klaget da pakken min ikke kom. Jeg ble litt flau da jeg oppdaget at det stod på forsiden deres at de var ute og reiste, jeg hadde bare ikke sett det fordi jeg hadde gått rett på godsakene. Som plaster på såret fikk jeg altså en nydelig blanding av merino og silke. Litt skamfull, men veldig lykkelig, laget jeg et 25g nøste av denne blandingen også (se bildet til høyre). Men det ble så fint at jeg ikke helt klarer å skamme meg for mye over saken.

Etter å ha forsøkt å spinne slike fine fibre er det ingen vei tilbake. Jeg bare må ha mer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar