28. feb. 2012

Pulsvanter fra Valle i Setesdal


Her kommer enda et par pulsvanter i serien med votter basert på Heidi Fossnes' bok "Håndplagg til bunad og folkedrakter". Det opprinnelige paret ble funnet på Løyland gård i Valle i Setesdal. De vet ikke hvor gamle disse vottene er. Du kan finne et bilde av reproduksjonen av den opprinnelige votten her.

Pulsvantene er strikket i Falk fra Dale på pinne nr 2. Broderiene er brodert med en fin ullbrodertrå fra Appelton, som du kan finne på Husfliden. Jeg har brukt dobbel tråd slik at det skal fylle litt bedre ut.

Jeg har strikket to par av disse vottene; et par hvite og ett par svarte (som orginalen). Det hvite paret var det første jeg lagde, og det svarte paret var det siste jeg lagde i denne votteserien.

Dette var desidert det vanskeligste paret å sy, til tross av at de så helt greie ut. Men vinkelen på stingene og den grove strikkingen gjorde det tilnærmet umulig å få kantene på hjertet fine.

 På det sorte paret kunne jeg heller ikke overføre mønsteret til votten ved hjelp av tyll og stoff-tusj, som jeg kunne med de hvite vottene. Så de sorte vottene er sydd i hovedsak for frihånd.

Dette votteparet er ikke det du bør starte på første gangen du forsøker å lage slike votter. Til det er de altfor krevende. Men dersom du har sydd en del slike votter før, blir de veldig fine dersom du klarer å få alle vinklene riktig.



27. feb. 2012

Pulsvanter med broderi fra Heidal

Her kommer enda et par pulsvanter i serien med votter basert på Heidi Fossnes' bok "Håndplagg til bunad og folkedrakter". Det opprinnelige paret var et par med svarte votter som ble funnet i Heidal i Nord-Gubrandsdalen. Det opprinnelige votteparet kom til museet i 1911, så de er trolig fra siste halvdel av 1800-tallet. Du kan finne et bilde av reproduksjonen av den opprinnelige votten her.

Pulsvantene er strikket i Falk fra Dale. Selve mønsteret på pulsvantene er hentet fra et annet mønster i boka, og kommer opprinnelig fra Valle i Setesdal. Broderiene er brodert med en fin ullbrodertrå fra Appelton, som du kan finne på Husfliden. Jeg har brukt dobbel tråd slik at det skal fylle litt bedre ut.
Dette var et veldig enkelt og raskt par å lage, og broderiene var enkle å få pene selv om vottene er strikket i relativt tykt garn på (i denne sammenhengen) relativt tykke pinne (2 mm). Mønsteret var litt stort for pulsvanten, men jeg bare lot det gå litt inn i den øvre kanten, så ble det pent likevel. Dette mønsteret kan absolutt anbefales, men jeg synes nok kanskje det passer best på en svart vott som i det opprinnelige paret.

16. feb. 2012

Pulsvanter nr 2 fra Ål i Hallingdal

Her kommer det neste paret i serien med votter basert på Heidi Fossnes' bok "Håndplagg til bunad og folkedrakter". Det opprinnelige paret kommer fra Ål i Hallingdal, og kom til museet i 1892. De vet imidlertid ikke hvor gamle disse vottene er.

Vottene mine er strikket i Dale Baby Ull på pinne nummer 1,5 mm.  Vottene er brodert med en fin ullbrodertrå fra Appelton, som du kan finne på Husfliden.

Det var generelt mye lettere å brodere disse vottene enn mange av de andre, fordi selve votten var strikket i så tynnt garn på tynne pinner. Skal man lage broderte votter sparer man mye tid, frustrasjon og krefter på å strikke med tynnt garn på tynne pinner. Og så blir resultatet mye penere. Har du ikke laget slike votter før og ønsker å forsøke, er dette et fint par å starte med, sammen med det andre paret pulsvanter fra Ål i Hallingdal som jeg har strikket.

12. feb. 2012

Pulsvanter med rosesaum



Jeg har laget en serie med votter og pulsvanter basert på diverse mønstre fra Heidi Fossnes' bok "Håndplagg til bunad og folkedrakter". Her er det første paret. Det er et par pulsvanter med en rosesaum som ble funnet på et par vanter fra Tinn i Telemark. De opprinnelige vantene kommer fra Vaalund Gård, og er trolig fra rundt forrige århundreskifte.


Vottene er strikket i Falk fra Dale. Selve mønsteret på pulsvantene er hentet fra et annet mønster i boka, og kommer opprinnelig fra Valle i Setesdal. Rosesaumen er brodert med en fin ullbrodertrå fra Appelton, som du kan finne på Husfliden. De har en utrolig mengde farger i alle nyanser, noe som var fint når jeg skulle brodere dette mønsteret.

Rosesaumen består hovedsakelig av kontursting, som også brukes til å fylle inn med. Det gir broderiet en utrolig fin dynamikk, og gjør at rosene blir tredimensjonale. Det var litt uvant i førstningen, men det ble lettere etter hvert. Jeg burde egentlig brukt en litt tykkere og strammere spunnet brodertråd til denne typen broderier, men jeg fant ikke noen andre typer brodertråd i ull med tilstrekkelig mange fargenyanser.