9. aug. 2012

Helleristning på Tweed


Et av mine favorittsteder fra barndommen er en stor stein med 3000 år gamle helleristninger. Den ligger ute på et jorde på Penne på Lista, med utsikt rett ut i havgapet. Det beiter noen sauer på jordene rundt steinen, landskapet er helt flatt og skråner opp mot Nordberg, hvor det står en gammel fallos-bauta. Det er ikke så mange rissninger på steinen; i underkant av ti båter og en del offergroper. Det blåser alltid en kald vind der ute.

Oppe på Nordberg Fort, på åsen over steinen, er det bygget et museum. Der finnes det et lekerom, hvor du kan tegne en negativ av helleristningene basert på reproduksjoner. Jeg må innrømme at det var meg og ikke datteren min som satt og tegnet da vi besøkte museet sist. Tanken var å gi dem til svigerinnen min, som liker å male helleristninger på T-skjorter, men denne gangen fikk jeg brukt for dem selv.

I vår begynnte den lokale garnbutikken min å ta inn nye merker, bl.a. Rowan. De tok inn to typer tweed, og jeg brukte en av dem, som heter Rowan Tweed, i denne jakka. Jeg elsker tweed, men hadde ikke prøvd å strikke i det før. Da jeg stod der i butikke med garnet i hendene fikk jeg følelsen at dette garnet hører hjemme i en cardigan man skal ha på seg når man går tur på Penne.

Så jeg satte meg ned og laget denne jakka. Jeg valgte en litt lang vrangbord, både nederst på bolen og på ermene. Halsen laget jeg slik at den enten kan brukes som krage eller som høy hals, avhengig av været. Jeg var heldig å finne noen treknapper i nøyaktig samme farge som garnet.
Bak på ryggen valgte jeg å brodere et av skipene fra helleristningssteinen på Penne. Broderiene er laget ved å sy konturstign, og mønsteret av båten overførte jeg til jakka ved hjelp av tyll og stoffpen, på samme måte som de bunadsvottene jeg strikket i vår.
Båten så litt ensom ut der den stod, så jeg bestemte meg for å brodere noen bølger og en offergrop til sol. Broderiene er også sydd med Rowan Tweed, i en mørk brunlilla farge som passet bra til den rustrøde bakgrunnen. Så da er det bare å huske å ta med denne jakka neste gang jeg er på besøk på Lista.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar