12. aug. 2011

Sørgepil-sjal


Et av mine absolutte favoritt-mønstre blandt den Estiske tradisjonen med blondestrikking er av et sørgepilblad. Det er et relativt enkelt mønster å strikke, og det er et harmonisk mønster som gir en flott effekt når det blokkes ut. Jeg får alltid en litt melankolsk følelse inni meg når jeg ser på mønsteret, og jeg tenker ofte på min mor og min bror som gikk bort så altfor tidlig. Jeg ville lage et sjal med dette mønsteret til minne om dem. Et enkelt og rent sjal, med bare sørgepil mønsteret og en ytre bord.

Jeg ønsket også at sjalet skulle falle litt tungt, så jeg valgte et lammeullsgarn som heter Lacy Lamb. Dette er et nydelig, elastisk og tynnt garn, og du trenger bare to nøster av dette garnet for å strikke dette sjalet. Jeg må innrømme at garnet var litt mer elastisk enn jeg hadde regnet med, slik at sjalet ble litt større enn forventet etter at det ble blokket ut.

Jeg rakk ikke blokke ut sjalet før jeg dro på sommerferie i juli. På vei hjem fra ferien møtte vi spesialtroppene fra politiet på vei ut til Utøya. Det ble derfor en litt spesiell opplevelse å  blokke ut dette sjalet mens jeg hørt på nyhetene, og jeg vil nok alltid assosiere dette sjalet, ikke bare med de jeg engang mistet, men også med de fryktelige hendelsene i Oslo og på Utøya.

Jeg har valgt å legge ut mønsteret til dette sjalet gratis. En link til fila finner du HER. For å laste ned fila trykker du på "File" og "Download original". Jeg håper det skal være mulig å forstå og følge oppskriften. Du må gjerne kopiere mønsteret, gi det til andre eller inkludere det på din egen blogg, men jeg setter pris på om du refererer til meg når du gjør det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar