30. aug. 2011

Dronning Sofias sjal


Jeg har designet flere sjal i sommer, bland annet dette, som jeg har kallt Dronning Sofias sjal. Hovedmønsteret er hentet fra et sjal som ble gitt til dronning Sofia av Spania da hun og Kong Juan Carlos besøkte Estland i mai 2009. Dette mønsteret er imidlertid mye eldre, og det finnes sjal med dette mønsteret i Estiske strikkemagasiner tilbake til 1970-tallet.

Jeg liker dette mønsteret svært godt. Det er symmetrisk, og kombinasjonen med små og store ruter, og diamantene med knopper som popper opp synes jeg er spesielt fin. Mønsteret er faktisk litt mer komplisert å strikke enn det ser ut, og dette er muligens ikke det sjalet man bør starte med dersom man ikke har strikket slike sjal før.

Jeg valgte en klassis Estisk design på mønsteret, men et stort midtparti med hovedmønstert, en smal innerbord med rillestrikk og en noe bredere ytterbord. Ytterborden på det sjalet som ble gitt til dronning Sofia var litt anderledels enn den jeg valgte, ved at den er strikket for seg og sydd på i etterkant. Jeg er imidlertid ikke så veldig glad i å sy på bordene i ettertid (muligens fordi jeg er litt lat), så jeg valgte en avrundet bord med knopper som ble strikket rett på arbeidet.

Jeg liker at sjalene mine faller litt tungt, så jeg valgte et lammeullsgarn som heter Lacy Lamb fra Sapphire. Dette er et nydelig, elastisk og tynnt garn, og du trenger bare to nøster av dette garnet for å strikke dette sjalet. Jeg må innrømme at garnet var litt mer elastisk enn jeg hadde regnet med, slik at sjalet ble litt større enn forventet etter at det ble blokket ut.


Jeg har valgt å legge ut mønsteret til dette sjalet gratis. En link til fila finner du HER. For å laste ned fila trykker du på "File" og "Download original". Jeg håper det skal være mulig å forstå og følge oppskriften. Du må gjerne kopiere mønsteret, gi det til andre eller inkludere det på din egen blogg, men jeg setter pris på om du refererer til meg når du gjør det.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar