17. juni 2011

Mini-Hanne-Marit


Hanne-Marit er, på tross av sitt relativt urbane utseende og sans for 50-tallskjoler, et naturens barn. Hun elsker å gå lange turer på fjellet og i skogen. Hun har tilgang til to hytter i Telemark, og er jevnlig på begge. Hun er også en av de få damene jeg vet om som er med på elgjakta. Og "En rast mens vi venter på elgen" ble det opplagte temaet for Hanne-Marits dukke.

Når Hanne-Marit er ute og går i fjellet har hun på seg en gammel rød-rutete flanellsskjorte som det, ifølge henne selv, lukter bål av. Jeg har ikke sett den, eller luktet på den, men jeg forsøkte likevel å hekle den. Den ble ikke helt vellykket som en flanelsskjorte, men jeg synes den ble fin som en jakke i alle fall. Jeg vet heller ikke om Hanne-Marit har skaffet seg en jegerbukse enda, men jeg gav henne en grønn en.

Mini-Hanne-Marit er som de andre Mini-Me-ene en modifikasjon av Beth Webbers dukke "Mini Free Spirit". Du kan finne mønstre til denne og mange andre fine dukker, med klær og tilbehør, på bloggen hennes "By hock by hand". Håret til Mini-Hanne-Marit er laget av Tynn Alpakka fra Du store alpakka. Øynene er fra Sunchatcher Eyes, og selve dukken er heklet i et acrylgarn jeg fant på Craft designs 4 you som heter Red Heart Super Saver. Tøyet hennes er heklet i diverse heklegarnrester.

Stubben og bakken er heklet av et garn som heter Rosendahl, som jeg fant på den lokale Nille-butikken. Mønsteret til stubbene kan du finne på Beth Webbers blogg "By hock by hand". Den eneste endringen jeg har gjort til dette mønsteret er at jeg har heklet Tjugene på stubben doble, og ikke enkle som i den opprinnelige oppskriften. Du finner også en oppskrift på sopp der, men jeg lagde min egen for frihånd. Mosen på bakken er heklet med et sting som heter "the ripple stitch" på engelsk (jeg vet ikke hva det heter på norsk). Du kan finne en god instruksjon av hvordan dette mønsteret hekles her. Tyttebærene er laget ved å hekle små Franske knuter i mosen. Du finnen en fin instruksjonsvideo for hvordan man syr franske knuter i denne bloggen.

Hanne-Marit får denne dukke i gave til 30 årsdagen sin, som hun hadde i slutten av mai.









1 kommentar:

  1. Beautiful, Bente! I think you are the first person I've seen who has made the little nature scene; I love it :-) Your dolls are so uniquely yours. Great looking jacket, too.

    Beth

    SvarSlett