15. juni 2011

Mini-Bodil

Bodil er den kollegaen min jeg har jobbet tettest sammen med i snart 15 år. Vi har skrevet mye sammen, og jeg stoler på at hun alltid sier sin mening rett ut, uten å gå rundt grøten. Bodil er veldig interresant når det gjelder trening. Hun er veldig aktiv, og sykler hver dag til jobben, hele året. Hun har også trent mye i sitt liv, men hun hater å gå i trapper og liker ikke nødvendigvis å gå lange turer. Unntaket fra det siste var da hun brakk tommelen i slalombakken i jula og ikke kunne sykle til jobb. Da gikk hun to timer hver dag for å komme seg frem og tilbake. Det er bare en ting Bodil hater mer enn å gå lange turer; å ta trikken til jobb.

Bodil var fortapt da hun ikke lengre kunne sykle. Jeg tenkte derfor å ha som tema for Mini-Bodil "En tapt sykkelsesong", med Mini-Bodil nesegrus i snøen. Bodil lå imidlertid i hardtrening, og allerede i begynnelsen av mai var hun tilbake på sykkelen. Dette var så imponerende (med tanke på hvor komplisert brudd hun hadde fått), at temaet måtte bli "En gjenvunnet sykkelsesong". Og slik ble det.

Problemet med dette temaet var at da måtte jeg hekle en sykkel, og jeg hadde ingen anelse om hvordan jeg skulle få det til. Så jeg lette høyt og lavt etter ting å hekle den av, og fant til slutt noen bøyelige aliminiumsstenger på Panduro som jeg kunne bruke. Med litt hjelp fra min mann med hensyn til hvordan en sykkel faktisk er konstruert, gikk det langt bedre enn forventet, selv om jeg kom til å sy giret på feil side. Dersom du ønsker å lese mer om hvordan jeg heklet en sykkel, kan du lese dette blogginnlegget.

Mini-Bodil er som de andre Mini-Me-ene en modifikasjon av Beth Webbers dukke "Mini Free Spirit". Du kan finne mønstre til denne og mange andre fine dukker, med klær og tilbehør, på bloggen hennes "By hock by hand". Håret til Mini-Bodil er laget av en blanding av Faerytale fra Du store alpakka og Plumet fra Sesia. Øynene er fra Sunchatcher Eyes, og selve dukken er heklet i et acrylgarn jeg fant på Craft designs 4 you som heter Red Heart Super Saver. Tøyet hennes er heklet i diverse heklegarnrester, og asfalten er laget av Østlandsgarn fra den lokale Nillebutikken.

Bodil hadde bursdag den 6. juni, og jeg håper hun vil sette pris på sin navnsøster.

1 kommentar:

  1. I always love seeing your Free Spirit creations, but now you have crocheted a bicycle!! That is too awesome! My husband and I love biking; we ride to the store or out to eat, he rides to work every day; I ride to meet him and have coffee after work.

    Your doll and bike are so very COOL!

    Beth

    SvarSlett