13. juni 2011

Kunsten å hekle en sykkel

Jeg har hatt et prosjekt dette året å hekle en miniversjon av alle mine nærmeste kollegaer til fødselsdagen. Jeg hadde lenge gruet for å lage Mini-Bodil, fordi jeg måtte bare hekle en sykkel til henne, og jeg hadde ingen ide om hvordan jeg skulle få det til. Jeg lette overalt om jeg kunne finne en liten lekesykkel eller en pyntesykkel i passende størrelse, men jeg fant ingen. Etter hvert som Bodils fødselsdag nærmet seg måtte jeg bare inse det. Jeg måtte hekle sykkelen selv.

Jeg begynte å lete på diverse hobbybutikker for å finne noe jeg kunne bygge en sykkel av. På Panduro fant jeg ulike former for bøyelig metall, som jeg kunne bruke. Det viktigste var å finne noen sirkler i passende størrelse som kunne brukes som hjul.

Jeg fant noen spiraler med bøyelig aliminiumsvier i akkurat passe størrelse for hjulene. Jeg surret dem med en tynn metalltråd og laget eiker ved hjelp av noen blomsterpinner i metall (som jeg også fant på Panduro). For å lage dekk heklet jeg en sirkel, la til noen masker og felte dem igjen. Det gav en fin dekkform. Jeg fylte dekket med vatt og sydde det rundt metallstengene. Til pynt sydde jeg en sikksakksøm, som jeg lærte da jeg sydde bunadsskjorta min, for å gi intrykk av mønster på dekkene.

Da jeg hadde laget hjulene fikk jeg troen på at dette skulle jeg klare. Jeg kjøpte mer av den bøyelige aliminiumsviren, og gikk i gang med å forme rammen på sykkelen. Først og fremst måtte jeg ha en arbeidstegning av en sykkel som passet til hjulene. Jeg må innrømme at jeg fikk litt hjelp av mannen min til denne arbeidstegningen. Jeg er ingen mester i å tegne sykler.

 
Så tok jeg aliminiumstråden, og gikk i gang med å forme ramma på sykkelen. Ramma ble laget av to trekanter med felles stolpe (opp mot setet), som jeg så festet sammen ved å surre en tråd rundt den felles stolpen. Så laget jeg gaffelen foran som jeg festet til en stang med styre på. For å feste gaffelen og styret til resten av rammen, laget jeg en vier som gikk fra styret og rundt den nærmeste trekanten på ramma. Bitene ble så festet sammen med å vikle en metalltråd rundt. Til slutt laget jeg rammen til et sete, bagasjebrett og en støtte, som ble festet til rammen på samme måten.

Da jeg var ferdig med å lage ramma var jeg sliten (klokka var halv tolv), men fornøyd. Det gikk imidlertid opp for meg at jeg på ingen måte visste hvordan sykkelen til kollegaen min så ut. Så jeg laget en passe idiotisk historie om at jeg skulle kjøpe ny sykkel, men hadde en tendens til å kjøpe sykler etter farge og ikke etter kvalitet, .... "og forresten, hvilken farge har du på sykkelen din...". "Gull-orange" var svaret. Siden jeg ikke var helt sikker på hva slags farge gull-orange var gikk jeg på jakt etter garn til å kle sykkelen med.

Det nærmeste jeg kom gull-orange var en tykt gulorange akryllgarn jeg fant på Panduro. Det var litt tykkere enn jeg likte, men det er begrenset med orange garn der ute, så det fikk gjøre nytten. Jeg fant ogå et sølvgarn på Berninabutikken som heter Metalic Fine fra Anchor, for å hekle alle detaljene i krom. Så satte jeg igang med å kle sykkelen ved å hekle strimler i passe lengde som jeg sydde på ramma. Jeg gav også sykkelen tre gir.

Noen detaljer med sort til håndtak, pedaler og sete, og sykkelen var ferdig. Da jeg stolt viste frem sykkelen til mannen min begynnte han å le. Jeg hadde klart å sy gir og kjede på feil side av sykkelen. Jeg orket ikke gjøre det om igjen, for da måtte jeg ta opp igjen pedalene. Det får heller være. Synes likevel sykkelen ble ganske brukbar, og så får vi håpe at ikke alle ser feilen like fort som mannen min.

1 kommentar:

  1. Imponert! :-)
    Neste prosjekt blir en elsykkel håper jeg!? ;-)

    André
    www.facebook.com/elsykkel

    SvarSlett