9. mai 2011

Karniss-sjal

Etter å ha strikket flere ulike sjal, både med Shetlandske og Estiske mønster, fikk jeg lyst til å designe mitt eget sjal. Jeg hadde sett et nydelig mønster, som heter "Ogee lace" i boken "A treasury of knitting patterns", av Barbara G. Walker, som jeg bare måtte lage et sjal av.
 

 Direkte oversatt betyr ogee en karniss, dvs en s-formet kurve. Dette mønsteret, som jeg har døpt om til karniss-mønsteret, danner myke s-formede kurver med en blomst i midten. Jeg måtte gjøre litt om på mønsteret, i og med at mønsteret i boken ikke var symmetrisk, noe jeg ønsket at det skulle være. Det er et meget vakkert mønster, men det krever at man er en erfaren strikker, i og med at det strikkes mønster også på vrangen.

Jeg bare elsket dette mønsteret, og ville at det skulle danne midten av sjalet mitt. Jeg ønsket også at bordene mine skulle ha slike myke linjer. For den indre borden valgte jeg et pote-mønster jeg fant i boken "The Haapsalu Shawl. A knitted Lace Tradition from Estonia", av Siiri Reinmann og Aime Edasi. Til den ytre borden brukte jeg et kjent Shetlandsmotiv som heter "Ocean wave", som jeg fant i boken "Heirloom Knitting" av Sharon Miller.

Jeg har brukt et svært tynnt merinoullgarn fra Gossamer, som jeg har kjøpt fra Sharon Miller's nettbutikk "Heirloom Knitting". Det går rundt  1200 meter på 50 gram. Sjalet ble 110x180 cm og veier 56 gram.

Jeg har lagt ut mønsteret til dette sjalet, og du kan hente det ned gratis her. Du finner link til symbolforklaringer her. For å laste ned fila, gå på "File" og "Download original".

Mønsteret er skrevet ned underveis, og skrevet inn på PC-en etter at sjalet er ferdig strikket. Det er derfor mulig at det har sneket seg inn noen feil underveis. Siden dette er mitt første mønster, er det også mulig at jeg har glemt å forklare noen overganger, eller at noen av dem er litt dårlig forklart. Håper at dere har tålmodighet med meg, og at det skal være mulig å følge opprskriften med litt velvilje. Har dere problemer, si fra, så skal jeg hjelpe så godt jeg kan.

5 kommentarer:

  1. Kjempelekkert!!!!
    Men jeg får ikke åpnet mønsterfila :(

    SvarSlett
  2. WOW! Den är heeelt ljuvlig! Vilket tålamod!

    SvarSlett
  3. Takk for hyggelige kommentarer.
    Jeg skal forsøke å finne ut av hvorfor dere ikke får åpnet mønsterfila. Dette er første gangen jeg gjør dette, så jeg er ikke helt sikker på om jeg har gjort rett med tilganger å sånn.

    SvarSlett
  4. Nå fungerer det for meg igjen. Fint om dere sier fra dersom dere fremdeles har problemer.

    SvarSlett
  5. Utrolig nydelig sjal! 56 gram, veldig imponerende.
    Og at du til og med har skrevet ned mønsteret.
    Skulle ønske jeg hadde tålmodighet (og tid) nok til å strikke det, kanskje når jeg blir pensjonist. (Det er viktig å tenke langsiktig, er det ikke?)

    SvarSlett