26. apr. 2011

En undervannsdrøm


Vi kjøpte en hytte på nakholmen, i indre Oslofjord, våren 2009. Den var litt nedslitt og var bare på 37m2, men hadde en veldig fin romløsning. En av de smarte løsningene var en sovealkove bak et gardin i gangen. Gardinet som hang der var imidlertid litt tungt og trist, så jeg hadde lyst til å quilte et fint forheng foran denne sovealkoven.


Det temaet jeg valgte for teppet var "En undervannsdrøm". Teppet er basert på et stort stykke baksidestoff, og teppet måler 210x190cm. Teppet er applikert med fisker, skilpadder, skjell, sjøstjerner, koraller og ulike tang og tarer. Målsetningen er at teppet skulle bli tilstrekkelig tykt slik at det blir mørkt nok til å sove bak.




Jeg har hatt gleden av å snorkle med havskilpadder to ganger, og det er en fantastisk opplevelse. Den siste gangen snorklet jeg med datteren min, som skulle sove i alkoven. Jeg ønsket derfor å ha skilpadder på teppet. Jeg fant et fint mønster med applikasjone av skilpadder og tang som heter "Follow me", og er fra Carol. Det andre hovedkilden til applikasjonene av koraller og de gule og sorte fiskene er et mønster som heter "Dolphin Bay" fra Cornelia W. Carpenter.
I tillegg var jeg på nettet og fant bilder av ulike fisker, og laget mine egne applikasjonsmønstre av dem. Jeg har en spesiell forkjerlighet for klovnfisker. Så jeg måtte jo ha med noen av dem. I tillegg laget jeg noen kirurger og andre fisker som jeg fant bilder av på nettet. Nedenfor har jeg tatt noen bilder av de ulike fiskene.







Jeg er spesielt begeistret for skilpaddene, som er hovedmotivet i "Follow Me". I det opprinnelige motivet ser skilpadden i forgrunnen tilbake på de andre skilpaddene, som om den ber dem om å følge etter. Jeg har imidlertid forsøkt å få skilpadden i forgrunnen til å se på fiskene på bunnen. Nedenfor følger noen bilder av de ulike skilpaddene.
Teppet henger i en smal gang, og det var litt vanskelig å ta et oversiktsbilde av hele teppet. Jeg har imidlertid forsøkt. Setter du sammen de to bildene under, får du en viss oversikt.

 
Teppet fungerer aldeles utmerket, og ingen kan se at det er en sovealkove bak det. Det gir også masse farger og fin stemning til hytta. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar