3. aug. 2010

Dronning Sylvias sjal


Mine absolutte favoritt-sjal å strikke er Estistke blondesjal. I boka "Knitted laces of Estonia" ha Nancy Bush samlet mange fantastiske mønstre. Min absolutte favoritt av mønsterene i hele boka er Dronning Sylvias sjal. Dette sjalet ble designet og gitt i gave til svenskenes dronning Sylvia da hun besøkte Tallin i 1992. Hovedmotivet i sjalet er linjekonvaller på rekke og rad med sommerfugler over. Mønsteret er relativt enkelt å strikke, men det krever litt trening å få til knoppene på Liljekonvallene. Dersom man ikke har strikket slike knopper før er dette et fint sjal å begynne med, i og med at hver knopp kun består av fem masker. Dette sjalet er strikket i et sort mohairgarn (Plumet) som jeg har funnet på Husfliden. Tanken var å bruke sjalet til den sorte Julekjolen min.

2 kommentarer:

  1. Jeg ble så imponert over alle de vakre sjalene du har strikket. Dette blir flott til julekjolen

    SvarSlett