24. juni 2010

Skumvite bølger

På en av mine favorittblogger (Roman Sock Blog) leste jeg et innlegg om bloggerens Rabarbraskjerf besettelse (Rhubarb scarf obsession). Hun hadde funnet et nydelig skjerf på en blogg (her er en link til det originale skjerfet), og ble besatt i forsøket på å lage sitt eget Rabarbraskjerf. Rabarbraskjerfet er aldeles nydelig, og beskrivelsen av alle de mislykkede forsøkene på Roman Sock Blog er utrolig underholdende lesning (her er en link).

Jeg ble så inspirert at jeg tenkte jeg skulle bruke dette mønsteret til noe. Mønsteret heter Catharinas hjul (Catharine wheel stitch). Det er oppkalt etter St. Catharina av Alexandria, som ble torturert til døde ved hjelp av et piggete hjul (les mer om historien hennes her). Jeg søkte på nettet for å finne ut hvordan dette mønsteret skulle lages, og fant noen veldig fine klipp på YouTube som beskrev fremgangsmåten (her er en link til videoen). Mannen på videoen viste også frem flere veldig fine prosjekter hvor han brukte dette mønsteret.

Jeg bestemte meg for å lage et Baby-teppe med dette mønsteret. Det er til en kollega av meg som har termin i slutten av juli. Det er en gutt, så teppet ble blått. Jeg synes det ser ut som skumvite bølger.

1 kommentar:

  1. Nydelig teppe og teknikk.
    Takk for linker.
    Mye fint ellers i bloggen din også.

    SvarSlett