4. juni 2010

En hyllest til papirsøm

Da jeg bestemte meg for å begynne å quilte kjøpte jeg en masse bøker for å lære hvordan det gjøres. Jeg fant fort ut at papirsøm bød på uante muligheter. Det føles litt unaturlig å sy gjennom papir, men teknikken gir en presisjon man bare kan drømme om dersom man velger å sette sammen bitene for frihånd. Det er også mulig å lage fantastisk komplekse motiver. Det finnes noen fantastiske bøker med ulike prosjekter sydd med papirsøm, mange av dem på engelsk. Teknikken kalles ofte "piecing" i den engelske litteraturen.

Da jeg forsøkte papirsøm første gang forventet jeg at dette kom til å bli vanskelig, men det var mye enklere enn jeg trodde. De to første bitene var litt bakvendt, fordi du må speile mønsteret i hodet, men så gikk det forbausende lett. Sørg bare for at du har en god instruksjon for hvordan det skal gjøres. Det er lurt å bruke et mønster med litt store flater den første gangen. Det største problemet er å sikre tilstrekkelig sømmonn til biter med veldig skrå vinkel (spesielt parallellogrammer), men har du store nok biter går det greit. Det blir litt svinn, men bruker man rester fra andre prosjekter gjør ikke så mye.

Her er de to første forsøkene mine på denne teknikken. Blomsten på tulipanene og rammene med snor gjennom er sydd med papirsøm. Jeg hadde utsatt disse dukene, fordi de krevde slik presisjon i sammenføyningene for å se bra ut. Begge dukene kunne sys på tradisjonell måte, men det var først da jeg bestemte meg for å lære papirsøm at jeg turde å prøve. Det viste seg at med denne teknikken var det ikke noe problem å få hjørnene til å møtes, selv om de møttes i ulike vinkler. Har du ikke prøvd papirsøm, bør du absolutt gjøre et forsøk. Det åpner opp en rekke muligheter du ellers bare kan drømme om.

1 kommentar: