10. mai 2010

Mitt første møte med Amiguramier


En dag jeg var på Panduro for å kjøpe bursdagsgave til en av min datters klassekamerater, så jeg en bok som fanget oppmerksomheten min. Den var av en svensk dame som hadde skrevet om hekling av Amiguramier. Damen heter Mia Bengtsson, og boken heter "Vikla Amigurami". Boken fanget min oppmerksomhet siden jeg fikk assosiasjoner til min barndoms Barne-TV og Tsjekkisk dukketeater. Boken inneholdt mønster på flere veldig søte små figurer. Det endte selvfølgelig med at jeg kom hjem med litt mer enn jeg hadde planlagt.

Jeg har heklet flere av figurene i boka (jeg har lagt ved bilde av noen av dem). Flere av Amiguramiene i boka er så små at de kun tar et par timer å lage. Jeg har innført en tradisjon med at jeg hekler en liten figur og fester på bursdagsgavene i stedet for å skrive et kort. Det er blitt en veldig populær tradisjon blandt jentene i klassen.


Jeg var ikke den eneste i familien som fikk Amigurami-dilla. Datteren min startet en Amigurami-klubb, hvor hun og noen av vennene hennes møtes hver søndag for å lage klær til Amiguramiene. Jeg har heklet en liten bamse til hver, og de koser seg med å hekle kjoler, luer, soveposer, sitteunderlag, skjørt, m.m. til Amiguramiene. Dette har vært en fin innfallsvinkel til å lære barna å hekle.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar